Cum a fost la teatrul de balet pe gheaţă a celor din Sankt Petersburg?

Postat in: 19/01/2013

Sau mai bine spus cum a fost la spectacolul făcut de ruşii de la teatrul de balet pe gheaţă din Sankt Petersburg.

Nici nu-mi pot imagina cât de dificil e să organizezi aşa un spectacol. Plecând de la munca patinatorilor care se ridică la rang de Olimpiadă, la punerea în scenă a unei asemenea piese pe patine, până la realizarea scenei, a gheţii, a decorurilor, a costumelor… totul se poate rezuma la un singur cuvând: muncă colosală (ok, sunt două cuvinte!).

IMG_9856 Foto: Ovidiu Matiu via Rondul de Sibiu.

Mulţumesc tuturor că am avut şansa să-i văd la Sibiu pe balerinii din Sankt Petersburg. Deşi spectacolul nu a fost doar despre balet (în ideea costumelor şi mişcărilor specifice baletului), mare parte fiind o poveste teatrală realizată de cei 50 de patinatori profesionişti, am ales să filmez tocmai acea parte a piesei în care au apărut pe gheaţă… balerinele 🙂

Piesa „Spărgătorul de nuci” al teatrului de balet pe gheaţă din Sankt Petersburg. Astăzi este ultimul spectacol programat în România, la Bucureşti, la Sala Palatului – premiera mondială a spectacolului „Romeo şi Julieta”.

Comentarii

comentarii

5 Responses to “Cum a fost la teatrul de balet pe gheaţă a celor din Sankt Petersburg?”

    • Ce Merita

      Nu cumva in croatia sunt mai multi spectatori si de aici pretul mai mic al biletelor? Sau mai multe spectacole… In orice caz, s-a simtit si la Sibiu pretul mare la bilete, pret care intr-o tara cu o economie normala sunt la nivelul spectacolului. Gandindu-ne si la pretul biletelor la concertele de la Bucuresti unde nu gasesti sub 125 de lei si e intotdeauna plin, ne dam seama ca bani s-ar gasi prin buzunare…

  1. Sorin Aradean Răspunde

    N-as crede ca un oras croat ca Varazdin (38k locuitori) poate genera mai multi spectatori decit sa zicem Sibiul care e de 3x mai mare. Cineva pe un alt site timisorean venise cu o comparatie si mai relevanta, spunind ca intr-o tara ca Romania in care salariul mediu net este 350 euro, nu poti veni cu un pret al biletelor de ~150 euro (2×348 lei), adica 40% din venitul net al unui cetatean cu un asemenea salariu. Spectacolul e menit celor din upper-incomes class cu preocupari culturale ? Ok, dar se pare ca aceasta clasa e in realitate mai subtire decit se estimase. Si atunci ce faci ? Mergi pe pastrarea unui profit / capita nerealist de mare care iti va ingusta mult aria de public care va raspunde ofertei tale, sau accepti dictonul evreiesc ca din marje mai mici dar dever mare obtii un cistig mai probabil ?

    Cei care fac pretul biletelor plecind de la supozitia ca banii pe care ii poti cere unui bucurestean, ii poti cere la fel de bine si in restul tarii gresesc. Problema e ca organizatorii tind sa stoarca buretele pina la ultima picatura de apa din el, riscind prin stoarcerea asta exagerata sa rupa buretele in doua. Ceea ce s-a si intimplat la Timisoara… Si mai e ceva, unii timisoreni au refuzat sa vina la spectacol intrucit si-au amintit de experienta de anul trecut, cind tot asa pretul exorbitant al biletelor i-a tinut pe multi de o parte, baletul pe gheata s-a anulat iar in locul sau a fost oferit publicului un spectacol de balet clasic. Tzeapa clara. Da, putem intra in detalii si sa amintim ca celor care n-au dorit sa vada baletul clasic li s-au returnat banii, dar perceptia generala a ramas asta „au zis ca vedem balet pe gheata, dupa care ne-au dat balet clasic”. Cu mentalul colectiv nu-i de jucat ca te tine minte ani de zile.

    Oricum, vad ca Mircea Buteanu (Diesel) a inteles greseala pe care a facut-o prin aceste preturi exagerate, astfel incit deja a declarat public ca anul viitor plaja de preturi se va situa intre 70 si 250 lei. Sa vedem.

  2. DIESEL EVENTS Răspunde

    Am scris un răspuns și pe site-ul http://adevarul.ro/locale/timisoara/, dar nu a apărut. Vom încerca să vă răspundem la o parte din întrebări pentru că avem convingerea că o lipsă de informare corectă, a spectatorilor în special, poate să provoace o percepție negativă, neprietenoasă asupra acestui spectacol.
    1. Biletele au început de la 17-20€. Deși vizibilitatea era foarte bună, aceste bilete s-au epuizat doar la Cluj. Acest preț nouă ni s-a părut de bun simț, mai ales când este vorba de o astfel de producție, iar artiștii sunt No.1 în lume în acest domeniu. Am putea compara prețul acestui bilet cu cel de la spectacolele lui Horia Brenciu sau alții de același gen?
    2. Prețul unui bilet vine dintr-o aritmetică simplă. Se adună toate costurile(onorar artiști, cazare, transport, hrană, chirii sală, promovare, scenotehnică, etc) și se împart la numărul de spectatori maxim din sala respectivă, corectat cu un grad de ocupare estimat(70-75%). La prețul rezultat se adaugă impozitele și un profit de 5-15%. Venitul net al cetățeanului nu intră in calculul costului spectacolului. Dimpotrivă, în România taxele și impozitele locale și naționale sunt mai mari ca oriunde, chiriile pentru sălile de spectacole enorme, etc. Așa se fac prețurile de către profesioniști. Aceste prețuri ale biletelor pot fi reduse doar prin implicare sponsorilor privați. Ați remarcat această implicare? Credeți că nu am cerut-o?
    3. Spectacolul de la Sibiu a însemnat o pierdere financiară considerabilă. Se pare că atât Sibiul, cât și Timișoara nu pot să susțină spectacole cu asemenea costuri, decât cu implicarea sponsorilor mai sus amintiți. Nu uitați că noi nu cerem bani de la buget, noi plătim bani la buget.
    4. Plaja de prețuri poate fi modificată, dar suma necesară pentru acoperirea costurilor, rămâne aceeași și este foarte mare, de foarte multe zeci de mii de euro.
    5. Cu siguranță, sunt foarte multe lucruri care pot fi îmbunătățite de către producător, dar datele esențiale rămân aceleași nu le putem schimba noi.
    6. Acest spectacol nouă ni s-a părut un pas spre readucerea publicului timișorean la evenimentele de calitate. Încrederea în organizatori este și ea necesară. La fel și critica bazată pe cunoaștere și competență.
    7. Structura populației, nivelul de educație, posibilitățile materiale ale locuitorilor din aceste două frumoase orașe(Timișoara și Sibiu) sunt foarte asemănătoare cu cele din Cluj, unde spectacolele s-au jucat cu casa închisă, biletele fiind chiar mai scumpe(datorită sălii de spectacol mult mai mici). Acest lucru ne-a și determinat să venim și aici cu turneul.
    Nu știm dacă vom găsi oportun să revenim și în 2014, pierderile financiare în acest an fiind semnificative, dar suntem convinși că publicul din aceste orașe va trebui, și el, să înțeleagă că accesul la arta, cultura și divertismentul de cel mai înalt nivel, necesită un sacrificiu financiar.

  3. Sorin Aradean Răspunde

    Ptr corectitudine, acelasi raspuns vi l-am dat si pe http://adevarul.ro/locale/timisoara/foto-renumiti-campioni-mondiali-gheata-facut-spectacol-timisoara-1_50f692e97bdf4709054d2f21/index.html
    Nu e indeajuns sa evocati pretul minimal al biletelor. Plaja mare in care v-ati fixat aceste preturi (98 – 348 lei adica un 3,55:1) a generat acea reactie binecunoscuta de repulsie a publicului, ptr ca lumea percepe locurile intr-atit de ieftine fata de cele aflate in extrema opusa de pret, drept lipsite de calitate… Adica lumea gindeste asa: ptr un bilet de calitate trebuie sa platesc prea mult, iar ptr un bilet pe care mi l-as putea permite cu siguranta nu voi vedea nimic. E un efect pervers de perceptie subiectiva. Sigur ca spectacolul s-a vazut si din pozitiile corespondente biletelor celor mai ieftine, dar publicul nu gindeste asa.
    Dvs va plingeti de conditiile de la Sala Olimpia. Dar cine v-a oprit sa organizati spectacolul la Opera Nationala Timisoara ? Ar fi fost o locatie la fel de respectabila precum institutia sa omoloaga de la Cluj. Anul trecut ati incercat la Sala Capitol, o sala care in ciuda respectabilitatii sale, are o suprafata de scena prea mica ptr un 12×12 m de gheata. Eu nu mi-am propus sa disec lista de costuri pe care DieselEvents a trebuit s-o acopere cu incasari, dar poate c-ar trebui sa insistati ca inclusiv onorariile artistilor adusi sa fie mai reduse, intr-o tara in care 2 bilete de calitate la acest spectacol au costat cit 40% din salariul mediu net pe economie.

Nu-ti fie frica! Comenteaza: