Am stat de vorbă cu Iuliana Grigoriţă de la Științescu Hub şi am aflat că au transformat şcoala din cartierul meu într-un centru de educaţie alternativă

Postat in: 03/11/2017

Iuliana Grigoriță este psiholog și de mai bine de șapte ani studiază procesul de învățare. După ce a activat în mai multe ONG-uri, și-a petrecut ultimii ani coordonând Științescu Hub din postul de vice-președinte. Spațiul destinat educației STEAM (Știintă, Tehnologie, Inginerie, Artă, Matematică), are de câteva luni un frate mai mic: Club 10. Clubul de educație alternativă de la Școala 10 Sibiu (cartier Turnișor) poate fi promotorul schimbării modului de predare în școlile generale din Sibiu.

Iuliana ne va vorbi sâmbătă la TEDx Sibiu, la Teatrul Gong. Pentru că nu am avut răbdare, am stat de vorbă cu ea despre importanța predării alternative și despre deschiderea față de acest mod de educație.

Întrebare: Înainte de 2011 erai într-un post de conducere într-o firmă importantă. Ce s-a întâmplat de ți-ai schimbat linia vieții acordând mai multă atenție mediului ONG și educației alternative?

Răspuns: Am început să lucrez la această companie încă din anul I de facultate și cumva am crescut împreună, timp de 17 ani… Provocări, oportunități, muncă…. Dar mai ales experiență, alături de oameni deștepți și cu mintea deschisă care m-au format ca profesionist și m-au ajutat să ajung la maturitateade a trece la nivelul următor. Pentru că pentru mine educația și mediul ONG sunt urmatorul nivel.

Sigur că lucrurile nu au venit nici ușor, nici repede, însă după ce copiii mei au început școala și, prin clasa a III-a, fiică-mea mi-a spus ca nu știe să învețe, mi-am dat seama că era momentul să fac ceva în direcția asta. Am început să caut, să aplic, să experimentez, iar apoi am mers la Psihologie, ca să înțeleg cu adevărat cum funcționează procesul învățării. Apoi, lucrurile s-au întâmplat de la sine….

Din nou, provocări, oportunități, muncă… și mult voluntariat. Este acest concept de „responsabilitate socială” care cred eu că este util de aplicat pentru fiecare adult, măcar o dată. Pune lucrurile într-o perspectivă nouă și câteodată chiar neașteptată…

Aș zice că fiecare dintre noi avem mai mult de un lucru de învățat în viața asta și cel puțin două lucruri de făcut.

De ce e importantă educația alternativă?

Aș răspunde aici cu două lucruri. Primul ar fi ritmul de schimbare al lumii în care trăim. Dacă ne uitam la câte schimbări au adus numai ultimii 10 ani, ne dăm seama că noi habar nu avem cu ce realitate se vor confrunta copiii noștri ca adulți, adică prin anii 2030 – 2040! Ceea ce putem și trebuie să facem este să îi pregătim să devină inovatori, creatori pentru lumea lor. Și asta este dificil de făcut în sistemul tradițional.

Cel de-al doilea lucru este faptul că noi, oamenii, suntem diferiți, iar copiii de azi cu atât mai puțin pot fi înghesuițiîn niște șabloane. Ei au nevoie să ia contact cu modele diferite, cu oameni diferiți, cu domenii diferite, astfel încât să se poată înțelege pe ei înșiși mai bine. Așa vor ști să ia deciziile bune pentru ei, atunci când va fi nevoie. 

Atunci când te-ai alăturat echipei Științescu Hub care era viziunea voastră și unde voiați să ajungeți? S-a schimbat ceva pe parcurs?

Științescu Hub a fost creat pentru inovare. Ce ne-am propus noi de la început a fost să încurajăm pasionații de științe, tehnologie și nu numai să își transforme ideile în proiecte și apoi în fapte. De ce? Pentru că dacă vrei cu adevărat să produci schimbare, trebuie să creezi o sinergie, să-i încurajezi pe cei care pot, dar nu știu exact cum, să iasă în față, să transmită pasiunea lor mai departe, către copii și tineri. De aceea, printre membrii fondatori ai Hubului se regăsesc deopotrivă oameni care lucrează în educație și specialiști în tehnologie. Avem și un membru care încă nu ajunsese la majorat anul trecut, când am înființat Hubul și care este cumva mesagerul acestei generații surprinzătoare.

Viziunea noastră este în continuare aceeași, am facut primii pași, în sensul că Științescu Hub este acum locul acela unde părintele poate veni cu copilul să ia contact cu științele și tehnologia în mod diferit. Mai avem  încă mulți pași de urmat și suntem hotărâți să-i parcurgem pe toți. Am avut și o satisfacție neașteptată anul acesta, când un ONG de la Brașov ne-a propus un parteneriat în urma căruia s-a înființat Brașov STEAM Hub, după modelul Științescu Hub.

Perseverența și capacitatea de a lucra împreună fac întotdeauna parte din rețeta schimbării, după părerea mea.

Îți spun sincer, dacă aș fi părinte și ar trebui să aleg un singur curs/atelier din cadrul Științescu Hub, nu m-aș putea hotărî prea ușor la care să îmi trimit copilul. Tu ai vreun atelier preferat/de suflet?

Ah, aici e greu… Eu iubesc schimbarea și fiecare atelier nou care apare în Hub este o bucurie reală. Acum de exemplu urmează să înceapă Micii ingineri, în care copiii vor „construi” istoria mijloacelor de transport și abia aștept să văd primele obiecte făcute de mânuțele lor!

Sunt într-adevăr părinți cărora le este greu să aleagă. Propunerea noastră este să lase în seama copilului decizia. Poate testa un prim atelier și hotărăște el singur dacă i se potrivește sau nu. De cele mai multe ori, copiii trec pe parcursul unui an prin trei-patru module diferite.

Am locuit aproape 20 de ani în cartierul Turnișor și îți pot spune că Școala Generală 10 nu este chiar bine văzută printre părinți. Crezi că își vor schimba atitudinea odată cu introducerea aici a educației alternative prin Club 10?

Există câteva motive pentru care am ales o școală care „nu este bine văzută” și am să-ți spun două dintre ele. Cel mai important se referă la comunitate, pentru că în Turnișor, ca și în alte zone similare din Sibiu și din țară, școala poate deveni un motor de schimbare. Știu că pare idealist și că școlile sunt destul de înstrăinate de comunitate, in general. Dar ce-ar fi dacă începem să deformalizăm școala? Adică, să nu mai fie doar acel loc în care copiii merg la școală, să devină și un spațiu de evenimente, de întâlnire al comunității? Școala și ONG-urile care lucrează în zonă pot face mult mai multe împreună decât separat și, în timp, părinții pot deveni participanți activi în schimbare. Club10 crează contextul pentru o colaborare stabilă care să genereze o schimbare pe termen lung în comunitate.

Un alt motiv este legat de învățare. Este domeniul meu preferat și toate studiile arată că mediul are foarte multă importanță în procesul învățării. Spațiul Clubului este gandit nonformal, creativ și pentru mulți copii de acolo poate fi cel mai frumos loc la care au acces. Știi probabil că pentru multe familii ale copiilor care vin la Școala 10 situația socio-economică este dificilă, sau chiar  dramatică. Eu știu sigur că nu există copil needucabil, iar crearea contextului potrivit pentru învățare este o parte importantă din soluție.

Aș mai preciza faptul că Științescu Hub și Club10 răspund unor nevoi diferite și de aceea nu se suprapun ca activități.

Cum de ați ales Școala 10? Sau a fost o alegere a Inspectoratului Școlar? V-a luat mult timp să convingeți instituțiile că este nevoie de acest program?

Cred că mai degrabă Școala 10 ne-a ales pe noi. Asta s-a întâmplat în urmă cu 2 ani, după ce am finalizat o cercetare mai amplă a catedrei de psihologie a ULBS cu privire la aptitudinea de școlaritate. Foarte simplu spus, aptitudinea de școlaritate se referă la măsura în care un copil care începe clasa pregătitoare este capabil să facă față cerințelor primului an de școală. Am evaluat copii din școli centrale, școli din periferie și din mediul rural. Copiii înscriși în școlile din periferie au avut rezultatele cele mai slabe, semnificativ mai mici și decât cei din mediul rural. Cu alte cuvinte, acești copii pornesc deja cu un decalaj important, peste care se grefează ulterior toate celelalte probleme și de multe ori generează abandonul școlar înainte de clasa a VIII-a. Bineînțeles, una dintre școlile din studiul nostru a fost Școala 10.

Ei bine, când ai niște rezultate atât de evidente și dacă mai ești și psiholog, este un imbold serios să treci la acțiune. Împreună cu colegele participante la cercetarea amintită, am venit la Școala 10 prima oară cu propunerea, iar oamenii de aici au fost cu mintea deschisă și dornici să facem ceva împreună. Ușor, ușor am început să lucrăm cu copiii, însă abia anul acesta am reușit să obținem o finanțare care ne-a permis să transformăm sala de clasă într-un spațiu nonformal foarte frumos.

Pentru noi este un vis devenit realitate! Și de-abia începem… visul următor la rând!

Care a fost perioada de timp ce a trecut de la idee la implementare și care a fost parcursul necesar pentru aprobarea Club 10 de către inspectoratul Școlar / direcțiunea școlii?

Conducerea școlii a agreat ideea încă de la început pentru că avem obiective comune. A fost o bucurie și pentru ei că am reușit să amenajăm un spațiu nonformal într-o sală din incinta școlii. În plus, în Club10 se pot desfășura și ore din programul formal de școală al copiilor, dacă profesorul respectiv dorește să lucreze în mod diferit și spațiul Clubului îi este de folos. Avem permanent în minte că am creat acest spațiu pentru copii și ne bucurăm să îi avem cât mai mult timp în Club, indiferent că este o activitate de-a noastră, de-a școlii sau de-a unui alt ONG din zonă.

La acest club pot participa și copii din alte zone ale orașului sau care nu sunt înscriși la cursurile de zi a Școlii 10? Care sunt condițiile pentru a fi acceptați?

Pentru început, prioritate la înscriere au copiii care sunt elevi ai școlii și cei care locuiesc în zona Turnișor. Comunitatea, cu alte cuvinte. Există o singură condiție de acceptare: copilul să-și dorească să vină!

Spune-ne câte ceva despre planurile de viitor.

Ambele proiecte, Științescu Hub și Club10 trec la etapa următoare.

Științescu Hub se pregătește serios pentru anul 2018, pe care ni-l dorim spectaculos și cu multe surprize pentru copii, părinți și oamenii pasionați de educația STEAM (științe, tehnologie, inginerie, matematică) în general.

În Club10 vom seta învățarea pe principii diferite, pornind de la concepte precum Hole in the Wall sau Peace Corner, până la ateliere de gândire laterală, învățare prin joc și creativitate.

 

Mulțumesc.

Multumesc si eu!

În 4-5 noiembrie 2017, va avea loc la Sibiu evenimentul TEDxSibiu Challenging Tomorrow. Ziua de 4 noiembrie va fi marcată de conferința TEDxSibiu, care se va desfășura la Teatrul Gong, iar 5 noiembrie va aduce în fața sibienilor un concept nou – TEDxSibiu Adventures.

Tema evenimentului este Challenging Tomorrow și își propune să aducă în discuție provocările pe care le presupune ziua de mâine în diferite domenii precum educație, viață socială, artă, technologie, știință și altele.

Vă puteți înregistra aici: www.tedxsibiu.com.

 

Comentarii

comentarii

Nu-ti fie frica! Comenteaza: