Studiu de caz QR codes în România


Au trecut doar câteva zile de când am încheiat primul studiu de uzabilitate a codurilor QR (vedeţi la Denisa cu ce se mănâncă codurile astea).

Sincer, eu am plecat la drum cu câteva grame de neîncredere, nescanând niciodată până anul ăsta vreun cod QR. Aflasem de ele, ideea mi s-a părut una deşteaptă dar întotdeauna mi-a fost greu să instalez un soft cu care să scanez QR code-ul (memoria internă a săpunierei mele neajutându-mă nici ea prea mult).

Tocmai asta m-a împins de la spate să intru în jocul ăsta (Joc PDI i-am şi spus).

Ce s-a întâmplat, pe scurt:

Am pus codurile QR în 4 localuri diferite din Sibiu, cu clienţi cu vârste şi educaţie diferite, în locuri diferite. Într-un local le-am pus pe fiecare masă, într-unul pe meniuri, în altul puţin mai ferit, în unul umblând majoritari liceeni, în altul oameni puţin mai înaintaţi în vârstă şi educaţi, în altul pierde-vară dintr-o zonă de blocuri, în unele cafenele fiind wireless gratuit, în altele nu.

Rezultate:

Nu ştiam la ce să ne aşteptăm aşa că totul ne-a luat prin surprindere dar rezultatele sunt oarecum logice.

  • 2 săptămâni;
  • 220 de scanări;
  • 105 participanţi;
  • În localurile unde am pus codurile QR pe masă s-au strâns cele mai multe scanări (87%);
  • Acolo unde codul QR a fost pus pe meniu au fost doar 28 de scanări, 18 jucători, 3 dintre ei scanând de mai multe ori (e de înţeles pentru că meniurile nu stăteau pe masă după ce comanda era făcută deci, practic, nu era timp să scanezi);
  • În barul de cartier au fost doar 7 scanări  realizate de 3 participanţi (lipsa smartphone-urilor şi a educaţiei online) posibil şi din cauza faptului că în timpul zilei este un local de „tranzit”, angajaţii din împrejurimi petrecându-şi aici pauzele, timpul petrecut în local fiind scurt sau foarte scurt;
  • Tinerii scanează cel mai mult, chiar dacă unii erau obligaţi să-şi instaleze softul (pentru asta am realizat o pagină pentru mobil de unde se putea descărca un soft de scanare a codurilor QR);
  • 65% dintre jucători au scanat codul doar o singură dată (încă nu am putut interpreta asta ca pe o curiozitate a participanţilor sau pur şi simplu nu s-au mai întors în local în cele 2 săptămâni);
  • 6% dintre jucători au scanat QR code-ul de mai mult de 5 ori (unii chiar de 8 ori) chiar dacă prin regulament se cerea scanarea codului de cel mult 5 ori;
  • Am încercat mutarea codurilor QR în localul cu cele mai multe scanări în primele zile de campanie. De pe mese le-am mutat doar la bar (am fost şi obligaţi pentru că erau distruse de către clienţi). Rezultatul a fost dezastruos. De la 15-20 jucători/zi s-a ajuns la 1 jucător la 2 zile;
  • Acolo unde a fost wireless gratuit au fost considerabil mai multe scanări;
  • Cele două localuri din top (81% din scanări) sunt prezente şi active pe Facebook, unul dintre ele având şi blog şi cont de Twitter;
  • Acolo unde campania a fost promovată pe Social Media, numărul jucătorilor a fost mai mare şi constant;
  • În zilele de miercuri au fost cele mai multe scanări.

De specificat faptul că niciunde nu am spus cum se scanează codurile şi ce se întâmplă dacă îl scanezi şi nici nu am făcut mare tam-tam. Scopul nostru a fost să vedem cum reacţionează oamenii când sunt puşi în faţa pătrăţelului negru. Codurile arătau cam aşa. În plus, nu am verificat pe parcursul testului cum sunt afişate codurile sau dacă erau afişate. Au fost şi diferenţe mari de număr de scanări într-un singur local, în zile diferite, deci cel mai probabil în 25% din zilele de test, codurile dispăreau de pe mese (nu erau puse la vedere) sau erau distruse de către clienţi.

Concluzii:

Probabil că pe Titus tot nu-l mulţumesc datele astea dar personal cred că merită încercat pe mai departe şi oamenii trebuie educaţi (sunt curios câţi dintre voi ştiaţi ce sunt codurile QR) dar, la fel, trebuie aducaţi şi cei ce le folosesc. Pătrăţelele astea nu se pun în niciun caz pe site-uri sau pe tricouri. Şi nici nu merită făcute dacă linkul te duce spre un site uşor de memorat, aşa cum am făcut eu QR code-ul verde de mai sus (nu mai bine pui direct adresa site-ului?) dar poate fi folosit pentru a fi redirecţionat spre un link de unde primeşti mai multe informaţii decât pot fi tipărite pe un fluturaş, de unde poţi descărca o aplicaţie de mobil sau lucruri de genul ăsta. Reţeta potrivită e cea cu o combinaţie de QR codes şi Social Media.

Ca o concluzie personală, românii habar nu au ce e ăla cod QR dar facem paşi înainte 😀


3 comentarii la „Studiu de caz QR codes în România”

Dă-i un răspuns lui 2012 în câţiva paşi… | CeMerita.ro Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.