Am stat de vorbă cu fondatorul Questo și am descoperit că totul a plecat de la Sibiu

Postat in: 02/11/2017

Claudiu Petria și-a dat seama în urmă cu doi ani că amână fără rost ce vrea să facă el de fapt: să construiesc ceva remarcabil. Și-a dat demisia, s-a asociat cu câțiva prieteni și a dezvoltat aplicația prin care descoperi orașele și poveștile lor rezolvând ghicitori: Questo. După o investiție de 70.000 de euro și multă muncă, a lansat aplicația oficial la începutul anului, fiind deja descărcată de zeci de mii de oameni. Cu doar câteva zile în urmă, aplicația a primit titlul de Best Travel App în cadrul evenimentului eTravel Award.

Tot zilele trecute, Claudiu Petria a primit distincția “IAA Young Leader Award” în cadrul Galei Internaționale IAA Global ”Creativity Can Change The World” ceea ce m-a convins că nu trebuie să mai aștept până sâmbătă pentru a-l asculta în cadrul TEDx Sibiu așa că mi-am permis să îi iau un scurt interviu.

Întrebare: Cum ți-ai dat seama că trebuie să lași totul în urmă, job-ul cu carte de muncă și salariu sigur la sfârșit de lună și să începi să dezvolți pe cont propriu o afacere?

Răspuns: Grea întrebare fiindcă nu s-a întâmplat programat sau prestabilit. M-am gândit de mai multe ori la asta, dar de fiecare dată nu eram sigur că e momentul cel mai potrivit. Până într-o zi de decembrie, când mi-a zis că dacă nu fac nimic în direcția asta cel mai probabil nu va fi niciodată momentul potrivit :)).

Nu cred că mă înșel când spun că a trecut mai bine de un an de zile de când am făcut prima oară cunoștință cu Questo. Aflasem de aplicație de la Alex Govoreanu, sibianul nostru partener în dezvoltarea ei. Atât de mult ați muncit până ați scos-o la lumină?

Exact! În Sibiu am avut primul traseu, făcut de Alex, co-fondator Questo. Cum traseele noastre sunt construite de către locanici, cu povești și recomandări de la aceștia, cel mai bun loc din care puteam începe era Sibiul. După ce am avut primul quest gata și am creat primul demo al aplicației, am început să o testăm. Oamenilor le-a plăcut și am mers mai departe cu dezoltarea interfeței pentru exploratori. Apoi am lucrat la tool-ul prin care se construiesc trasee și acum începem să îl deschidem către oameni. Acum Questo nu mai e doar o aplicație de mobil. Questo e o platformă în care oricine se poate implica să ajute la dezvoltarea comunităților locale prin turism. Fie că ești explorator și folosești aplicația care te duce și îți arată orașul prin ochii localnicilor și îți spune povești autentice, fie că ești creator de quest-uri și ajuți ca poveștile și locurile să fie cunoscute.

Din 2011 am dezvoltat și eu un program de teambuilding ce folosește povești și informații interesante ce te îndrumă în vizitarea orașului Sibiu într-un mod inedit (numit Tag the Flag). Am avut de atunci zeci de grupuri din toată lumea ce au trecut “probele” pentru a descoperi orașul așa că sunt în măsură să spun că prinde foarte bine genul acesta de ghidaj turistic. V-ați făcut o statistică despre numărul de descărcări și kilometri parcurși de către turiști? Care e target-ul vostru?

Foarte faină ideea ta! Acum când vei vrea să mai organizezi activități de genul acesta vei putea să o faci mult mai simplu prin Questo. Avem inclusiv posibilatatea să punem quest-uri private, care să fie accesibile doar pe baza unui cod, cod pe care îl poți da participanților la o anumită activitate.

Legat de cifre, din mai, de când am lansat aplicația, avem peste 6 000 de exploratori pe cele 15 trasee din țară. Ca distanță parcursă de către ei, depășim 17 000km și am spus până acum peste 10.000 de povești.

Acum, cu schimbarea vremii, ne mutăm indoor, în mod special în muzee unde avem câteva trasee foarte faine și unde lucrăm cu mai multe muzee la construirea unora noi, așa că distanțele parcurse vor fi un pic mai scurte.

Bănuiesc că știți dacă aplicația este preferată de către turiști sau chiar de localnicii dornici să își descopere orașul.

Bănuiala ta e foarte corectă. Că tot vorbeam de primul traseu, ““Cele 7 turnuri ale Sibiului” a fost făcut de  peste 500 de exploratori care au putut să descopere povești mai puțin cunoscute sau locuri în care merită să mergi, cum ar fi Syndicat Gourmet, un restaurant în care ai parte de o experiență autentică. Localnicii sunt foarte surpriși că descoperă povești faine despre locuri prin care au trecut de sute de ori sau chiar locuri din orașul lor despre care nu știau. Iar turiștii sunt încântați că au un mod interactiv de a vedea orașul, de a-l vedea prin ochii localnicilor. Iar cu toții sunt foarte încântați de modul în care se întâmplă exploarea, fiindcă sunt prinși într-un joc în care trebuie să rezolve tot felul de ghicitori ca să poată primi povestea. Aceste ghicitori au și ele rolul lor în toată experiența exploratorului, fiindcă ele sunt scrise în așa fel încât să nu stai cu ochii în telefon ci să cauți cu privirea detalii în mediul prin care te plimbăm, detalii pe care de cele mai multe ori le trecem cu vederea.

Aplicația este gratuită pentru Android și iOS. Totuși, cum sperați să câștigați financiar de pe urma aplicației? Care e strategia voastră?

Pentru utilizatori, aplicația este gratuită și va ramâne așa. În același timp, vom oferi abonamente lunare acolo mici afaceri care se vor afla pe treaseele noastre. În plus, vrem să deschidem platforma noastră înspre ghizii de turism, care o pot folosi pentru a-și plimba proprii clienții într-un mod mai interactiv. De asemenea, avem posibilitatea de a pune quest-urile private și aici avem discuții cu diferite companii care pot să-și facă activități de teambuilding prin Questo. De curând avem pregătite și oferte de licențe pentru administrațiile locale, care își pot digitaliza prin Questo patrimoniul turistic și cultural oferind experiențe interactive localnicilor și turiștilor.

Aveți investitori sau sponsori care au încredere în viitorul aplicației?

Încă de la lansare am reușit să atragem parteneri în jurul proiectului. Am construit 3 quest-uri personalizate pentru Drumul Cetăților (aplicație dezvoltată de către Bitdefender) și am făcut cel mai mare instawalk împreună cu Samsung România. Avem parteneriate cu mai multe ONG-uri din zona de turism, implicare în comunitate, cultură și patrimoniu, dar și cu facultăți și universități.

Deja ați început să lucrați la ghiduri turistice pentru orașe din Europa de Vest. Cum este primită aplicația acolo?

Într-un cuvant: wow! Am fost luna acesta în Olanda unde am discutat cu mai multe comunități de acolo despre Questo, iar feedback-ul a fost foarte bun. Fiind vorba despre o țară cu un puternic spirit comunitar, ideea de promovare a orașelor așa cum o face Questo a fost primită foarte bine. Dincolo de aspectul de joc din aplicație, cei cu care vorbim din afară României sunt încântați de modul în care aplicația poate promova micile afaceri, ajutând astfel la dezvoltarea comunității locale. În concluzie, suntem foarte entuziasmați de extinderea în Europa pentru că avem un produs cerut acolo.

Spune-ne câte ceva despre planurile de viitor.

În perioada următoare avem doua obiective principale. Pe de o parte ne dorim să atragem în aplicație cât mai mulți creatori de quest-uri, care să ne ajute să ducem aplicația oriunde pe glob. Apoi, totodată vrem să punem Questo în mâinile cât mai multor turiști și localnici care vor să exploreze lumea altfel. Așadar, va urma o perioadă intensivă de promovare.

Mulțumesc.

Noi mulțumim!

În 4-5 noiembrie 2017, va avea loc la Sibiu evenimentul TEDxSibiu Challenging Tomorrow. Ziua de 4 noiembrie va fi marcată de conferința TEDxSibiu, care se va desfășura la Teatrul Gong, iar 5 noiembrie va aduce în fața sibienilor un concept nou – TEDxSibiu Adventures.

Tema evenimentului este Challenging Tomorrow și își propune să aducă în discuție provocările pe care le presupune ziua de mâine în diferite domenii precum educație, viață socială, artă, technologie, știință și altele.

Vă puteți înregistra aici: www.tedxsibiu.com.

 

Comentarii

comentarii

Nu-ti fie frica! Comenteaza: