În vreme ce ignoră problema parcărilor ilegale pe locurile celor cu dizabilităţi, Shopping City Sibiu măcar şi-a marcat parcările în culori.

Update 22 ianuarie 2019
În loc să rezolve problema celor ce parchează ilegal pe locurile destinate persoanelor cu dizabilități, Shopping City Sibiu mai bine a desființat parcările, transformându-le peste noapte în parcări normale. Detalii și poze: https://cemerita.ro/interzis-persoanelor-cu-handicap/

Later edit 27 decembrie:

Later edit 21 decembrie:

Poliţia Locală Şelimbăr spune că nu a fost niciodată sesizată de către reprezentanţii Shopping City Sibiu cu privire la parcări ilegale, ei neputând acţiona dacă nu sunt chemaţi de către proprietar, deoarece este proprietate privată.

Later edit 20 decembrie:

Shopping City Sibiu mi-a trimis un email PR-istic scris la per tu, prin care spune că „Ne pare rău pentru experiența neplăcută pe care ai întâmpinat-o. Agenții de securitate sunt instruiți să le solicite șoferilor care parchează pe aceste locuri legitimațiile care atestă gradul de handicap, dacă acestea nu sunt afișate în parbriz sau pe bord. Din păcate, există și situații în care agenții nu pot fi prezenți permanent în acea zonă, astfel că unii șoferi aleg să utilizeze, în mod incorect, acele spații de parcare. Acestora le sunt lăsate notificări pe parbriz, prin care li se aduce la cunoștință faptul că, în cazul în care nu eliberează locul de parcare, va fi notificată poliția locală.”

Trageţi voi concluzia cât de eficient este un bileţel găsit în parbriz atunci când pleci de la cumpărături.

Mi-e încă imposibil de digerat lipsa de reacţie, lipsa de empatie şi lipsa de bun simţ a reprezentanţilor Shopping City Sibiu. După ce le-am semnalizat în urmă cu aproape o săptămâna faptul că pe locurile de parcare destinate celor cu dizabilităţi se află doar maşini ce nu ar avea voie să parcheze acolo, am primit ca răspuns de la directorul Shopping City Sibiu… tăcere. 

Dar nu-i bai, până şi Poliţia Locală Şelimbăr şi Poliţia Rutieră Sibiu ignoră problema, prefăcându-se că nu există. Nimeni dintre cei amintiţi mai sus, dar absolut nimeni nu răspunde sesizărilor. Tragic e că nici celor de la Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi şi Organizaţia Naţională a Persoanelor cu Handicap din România nu pare să le pese mai mult.

Aşa că, dragii mei, va trebui să trăim în continuare urmărind cum şmecheraşii parchează până în buza intrărilor spre Carrefour şi Auchan, pe când cei aflaţi în nevoie va trebui în continuare să îşi caute locuri de parcare cine-ştie-unde. Că doar cei de la Shopping City au desenat parcările destinate persoanele în cărucior obligaţi fiind pentru a-şi obţine autorizaţiile de funcţionare, nimeni nu a spus că trebuie să şi respecte apoi legea. Şi când spun nimeni, chiar mă gândesc că nimănui nu îi pasă.

Vineri seară: 15 locuri de parcare destinate celor cu dizabilităţi dintre care 12 locuri ocupate ilegal, 2 locuri ocupate de maşini cu legitimaţie de handicap locomotor vizibilă pe bord, 1 loc liber;

Luni seară, după două zile de când am făcut reclamaţie: 15 locuri de parcare, 10 locuri ocupate ilegal, 4 locuri ocupate de maşini cu legitimaţie de handicap, zero locuri goale;

Marţi dimineaţa, după 12 ore de când am făcut a doua reclamaţie: 15 locuri de parcare, 10 locuri ocupate ilegal, 3 locuri ocupate de persoane cu handicap, 2 locuri de parcare goale. 

P.S. De azi, parcările din Shopping City Sibiu sunt semnalizate pe zone. Ce bine, măcar de acum ştim în ce zonă am parcat ilegal.

Am vrut să merg cu autobuzul în Sibiu. Până am aşteptat să vină, m-am chinuit să mă autoconving să nu iau maşina.

Era seară, târziu şi frig dar am reuşit: am mers cu autobuzul în Sibiu.

Dacă locuieşti în Sibiu şi circumstanţele te obligă să circuli zilnic cu autobuzul, te felicit. Dacă eşti ecologist şi principiile te ghidează să circuli zilnic cu autobuzul… eh, lasă! Nu cred că este cineva atât de loial unor principii încât să suporte zilnic frigul din staţii aşteptând un autobuz ce întârzie să apară.

Nu ştiu, sincer, ce duh m-o fi convins să aştept în staţie până mi-au îngheţat şi venele în mine dar atunci când am urcat în autobuzul 11, îmi venea să îi pup roţile, atât de bine m-am simţit când am descoperit că este cât de cât cald înauntru. Drumul a fost lin şi rapid, fără înghesuială şi în condiţii cât de cât decente dar aşteptatul, Doamne! aşteptatul până să vină autobuzul nu are cum să te convingă să îţi laşi maşina acasă.

Din acelaşi registru: una din staţiile principale ale oraşului are programul autobuzelor afişat în halul ăsta. Am dat câteva ture staţiei până să descopăr fiţuica cu programul. Noroc cu cele câteva procente speranţă de viaţă a bateriei mobilului, încât am putut să caut programul autobuzelor.

Am făcut o plimbare prin Sibiu şi am găsit o groază de parcări ilegal amenajate.

Probabil că în curând şi Primăria Sibiu va reîncepe ridicarea maşinilor parcate neregulamentar. Foarte bine! Dar ce ne facem atunci când chiar Primăria este cea care încalcă legea?

Conform Hotărârii de Guvern aprobată zilele trecute, o parcare poate fi amenajată pe trotuar doar dacă se respectă culoarul de minim 1 metru destinat circulaţiei pietonilor (sursa). Ieri mi-am luat ruleta cu mine şi am făcut o plimbare de jumătate de oră prin oraş. Cred că e clar deja pentru toată lumea ce am constatat.

str. Târgul Vinului (50 cm.)parcari-sibiu_02parcari-sibiu_01  str. Târgul Vinului (76 cm.)parcari-sibiu_08parcari-sibiu_07parcari-sibiu_06   str. Tipografilor (67 cm.)  parcari-sibiu_12 parcari-sibiu_11str. Tipografilor (54 cm.) parcari-sibiu_17 parcari-sibiu_16str. Timotei Popovici (53 cm.) parcari-sibiu_19 parcari-sibiu_18str. Timotei Popovici (75 cm.)parcari-sibiu_25parcari-sibiu_27  str. Timotei Popovici (62 cm.)parcari-sibiu_29parcari-sibiu_28str. Timotei Popovici (maxim 38 cm.)parcari-sibiu_20parcari-sibiu_21 parcari-sibiu_22   parcari-sibiu_24

Practic, pietonii nu au loc suficient de trecere astfel încât sunt obligaţi să coboare pe carosabil pentru a se deplasa. În îmbulzeala creată, oricând se poate produce un accident, mai ales dacă pietonul transportă ceva sau este cu copilul în cărucior.

Aceeaşi problemă am văzut-o şi în zona străzilor Ion Raţiu şi Dealului. Aici însă am descoperit încă o problema: parcări amenajate până în buza trecerilor de pietoni. Decizie foarte periculoasă, o ştim cu toţii. Şi nu, pentru reducerea numărului de accidente în nici un caz rezolvarea nu este amplasarea de limitatoare de viteză în faţa trecerilor de pietoni ci eliberarea maşinilor cel puţin 10 m. înaintea lor. Ori, soluţie mulţumitoare pentru toată lumea, lăţirea trotuarului până la limita parcării astfel încât pietonul să coboare pe carosabil doar în momentul de maximă vizibilitate atât pentru el cât şi pentru şofer. Astfel, se câştigă şi locurile de parcare dar şi pietonii sunt în siguranţă.

Cel mai periculos bulevard din punctul ăsta de vedere este Bdul. Victoriei, acolo unde nu cu mult timp în urmă Primăria a decis ştergerea haşurilor din apropierea trecerilor de pietoni, haşuri ce interziceau parcarea, şi amenajarea de parcaje până la limita zebrelor. În momentul de faţă se parchează aşa:

parcari-sibiu_35parcari-sibiu_32 parcari-sibiu_30

Totuşi, discutând cu oamenii responsabili din Primărie, s-ar părea că vor lua măsuri în amenajarea parcărilor conform noii Hotărâri de Guvern. Deocamdată nu am primit un punct de vedere oficial.

Problema cartierelor Şelimbăr şi Cisnădie

Încet, încet, oamenii încep să îşi dea seama că Şelimbăr sau Calea Cisnădiei nu e chiar Sibiu şi că preţul mai mic al locuinţelor din cartierele-dormitor înseamnă şi înghesuială, drumuri înguste, parcări lipsă. Ca să nu mai spun de lipsa grădiniţelor, şcolilor şi spitalelor… că la lucrurile astea nu se gândeşte nimeni.

Oamenii ameninţă cu proteste la Sibiu pentru că în fiecare dimineaţă stau în coloană câte jumătate de oră ca să intre ca printr-o pâlnie în oraşul nostru, pentru că aici îşi aduc copiii la şcoală (de ce oare?) şi lucrează.

Să le spună, totuşi, cineva că protestele ar trebui să le facă în faţa primăriilor din Şelimbăr şi Cisnădie, nu la Sibiu, pentru că primarii de care aparţin au făcut ochii mari când au văzut banii suplimentari intraţi în conturile lor din taxe şi impozite şi au acceptat să elibereze autorizaţii de construcţie fără cap şi fără coadă. Au răsărit sute şi sute de case şi blocuri ce nu au drumuri, utilităţi şi… coerenţă urbanistică.

Pe partea cealaltă, Sibiul stagnează din punctul ăsta de vedere. Se construieşte câte puţin în Ştrand II, Câmpşor stagnează din cauza lipsei unui PUZ pe care Primăria Sibiu ar trebui să îl facă (mai degrabă decât să facă planuri de dezvoltare prin păduri protejate) iar în zona de Vest, prevăzută pentru dezvoltare imobiliară, doar un investitor a avut curajul să se avânte să construiască chiar şi în condiţiile în care Primăria a creeat o cale nouă de legătură cu oraşul şi a făcut linie specială de transport în comun.

Deci, ce să spun, viitorul sună bine… mai ales în condiţiile în care prevăd că tot din taxele sibienilor se vor rezolva şi problemele „cartierelor” Şelimbăr şi Cisnădie.

trafic

Aplicaţii taxi pentru smartphone… şi la Sibiu.

Călin se plânge că nu există şi la Sibiu aplicaţii de smartphone cu care poţi chema un taxi. Ba da, există o aplicaţie de mobil.

Chiar voiam să scriu despre asta în zilele următoare pentru că am încercat la Bucureşti Star Taxi care cred că e Dumnezeul aplicaţiilor de taxi din România. Nu doar că vezi taximetriştii din jur şi informaţii despre ei (cu reviewuri de la clienţi şi tot tacâmul) dar poţi comunica direct cu şoferul până ajunge la tine. Ai posibilitatea să-i trimiţi mesaj sau să îl suni… asta ca să nu mai spun că vezi pe hartă exact unde este şi aşa îţi dai seama cam în cât timp ajunge la tine.

Şoferul mi-a spus că e extrem de mulţumit de aplicaţia de mobil pentru comandat taxiuri mai ales că sunt alt gen de clienţi. Nu îţi mai vin în maşină toţi ţăranii cu patru clase. Asta pe lângă faptul că plăteşte doar 100 de lei pentru a fi prezent în aplicaţie faţă de 300 de lei cât dădea pe staţia de la compania de taxi (tocmai ce renunţase la o staţie).

taxi

Vă întrebaţi dacă funcţionează? Cea mai bună zi pentru Star Taxi a fost cu 5100 de comenzi. Asta în condiţiile în care companii mari de taxi nu au prin telefon (prin centralistă) peste 3000 de comenzi într-o zi. Deci da… ăsta e viitorul. Mai mult, cei de la Star Taxi sunt în proces de a-şi deschide propria firmă de taxiuri. Mulţi dintre taximetrişti au renunţat cu totul la companiile vechi pentru a onora doar comenzi prin aplicaţia de mobil (asta şi pentru că nu le era permis de către companii să fie înscrişi în aplicaţie).

Şi totuşi… la Sibiu ce aplicaţie de mobil pentru comandat taxiuri există?

La Sibiu e de vreo 2 luni Taxi Zoom. Nici eu nu aş fi aflat de ei dacă nu mi-ar fi cerut să le scriu un advertorial (dar uite că scriu fără bani). Deocamdată funcţionează doar cu taxiurile 924 şi tu ca client nu ai legătura cu şoferul ci tot prin centralistă. Am folosit aplicaţia de mai multe ori şi-şi face treaba deşi plusul mare al aplicaţiilor mi se pare că lipseşte aici – legătura cu şoferul şi comunicarea cu el. Nu-mi place să aştept în frig până vine taxiul aşa că mie îmi e de mare folos să ştiu exact unde este taxiul şi când ajunge în faţa casei. În orice caz, e un pas şi pentru Sibiu.

Ryanair, Easyjet și Wizzair la Aeroportul Sibiu

Discuţiile cu Ryanair, Easyjet, Wizzair şi încă vreo 3 companii low cost să opereze zboruri de la Sibiu spre destinaţii ca Italia, Spania, Grecia, Danemarca, Finlanda, Franța, Anglia se duc de vreo 2 ani. Până acum doar Blue Air a acceptat taxele de aeroport destul de mari şi are 3 zboruri/săptămână spre Stuttgart dar cam atât.

Se pare că de la anul sunt şanse să se schimbe unele lucruri. Să îmi fac un motel aproape de aeroportul Sibiu? Sau o parcare…

Prea târziu pentru Aeroportul Sibiu?

S-au băgat şi se mai bagă bani grei în Aeroportul Sibiu dar cu toate astea, puţinele companii aeriene câştigate odată cu 2007 îşi retrag încet-încet activitatea din cauza taxelor mari. Blue Air scoate din noiembrie şi cursa Sibiu-Madrid şi vom rămâne doar cu Viena, Stuttgart şi Munchen, doar 3 destinaţii Europene pe un aeroport internaţional într-un oraş turistic.

Ce-i drept, viitorul suna bine atunci când s-a hotărât modernizarea aeroportului. Devenit cel mai modern aeroport din Transilvania la momentul respectiv şi singurul aeroport din zonă, Sibiu părea că va deveni un oraş important în turismul pe calea aerului. Pe lângă turiştii veniţi pentru Sibiu, îi puteam agăţa şi pe cei ce se îndreptau spre Braşov, Alba-Iulia, Sighişoara, Predeal etc.

Dar nu a fost să fie. Clujul şi-a menţinut supremaţia şi Târgu Mureş a câştigat teren cu taxe de 10 ori mai mici. S-a negociat la sânge cu Wizz Air dar reducerea până pe la 14 euro/pasager nu a fost de Continuă să citești Prea târziu pentru Aeroportul Sibiu?