Nu aveţi încredere în Facebook!

Postat in: 23/01/2013

Facebook este o unealtă deloc de încredere atunci când vine vorba de Events aşa că nu recomand să fie luat în seamă de către organizatorii de evenimente offline. Scopul Event-urilor este doar de a informa (atunci când îşi face măcar treaba asta pentru că eu cel puţin abia dacă arunc o privire la 2-3 săptămâni să văd la ce evenimente am mai fost invitat), nicidecum de a măsura potenţiali participanţi la evenimentul tău.

Utilizatorii români de Facebook fac foarte marea greşeală de a da „join” oricărui Event, în special atunci când sunt invitaţi de persoane cunoscute. Cei mai mulţi consideră că prin alăturarea virtuală la un eveniment îşi declară susţinerea. Ce ar trebui cu toţii să ştim însă este faptul că denaturăm complet realitatea prin aceste practici, lucru ce poate (da, chiar poate!) distruge succesul unui eveniment offline de altfel bine organizat.

Oamenii declară că vor participa la evenimente deşi sunt conştienţi că mint.

Să luăm ca exemplu Event-ul celor de la Shopping City Sibiu „Seniorii învaţă tainele calculatorului„. La eveniment pot participa doar persoanele de vârsta a treia, e clar asta din titlu şi descriere. Cu toate astea, au declarat că participă 13 persoane, toate sub 20 de ani. E la mintea cocoşului că acele 13 persoane nu vor participa niciodată la „Seniorii învaţă tainele calculatorului” deci automat organizatorii ar avea o cifră nerealistă de potenţiali clienţi dacă s-ar lua după Facebook.

(7) Seniorii invata tainele calculatorului la Shopping City Sibiu

Nu comentez aici gradul de inteligenţă al celor ce au dat „join” la acest eveniment de pe Facebook şi nici de ce ei au fost invitaţi de către organizatori dacă nu se încadrează în publicul ţintă, exemplul de „aşa nu” l-am dat pentru a demonstra că majoritatea utilizatorilor de Facebook habar nu au la ce Event-uri dau „join”.

Cum poate distruge buna intenţie a oamenilor un eveniment bine organizat.

Ok, acum să luăm un caz unde nu există un public ţint de o anumită vârstă. Evenimentul „Sibiul de altădată cu Heinz Galter” organizat peste o săptămână de Asociaţia pentru Înfrumuseţarea Oraşului Sibiu are 31 de participanţi declaraţi după nici 24 de ore de la creare. Într-o săptămână se pot strânge peste 200. Asta în condiţiile în care evenimentul a fost gândit să aibă loc într-o cafenea în care intră maxim 15 oameni şi ăia înghesuiţi. Organizatorul ar trebui să se gândească în condiţiile astea să schimbe locul de desfăşurare al evenimentului. De ce? Pentru că interesul pentru acest eveniment este mult mai mare decât se preconizase. Doar că experienţa mea îmi spune că ar fi o greşeală închirierea unui spaţiu mai mare pentru că nici 10% din cei ce au declarat pe Facebook că vor participa nu îşi vor arăta de fapt faţa în 29 ianuarie.

(1) Sibiul de altadata cu Heinz Galter

Majoritatea celor ce au apăsat „join” consideră că susţin evenimentul prin lucrul ăsta (deşi, după mine, ar fi trebui să dea cel mult „Maybe”). Doar că în momentul ăsta organizatorii au o problemă: să schimbe sau nu locaţia unde se va ţine evenimentul?

  • Dacă o schimbă vor avea cheltuieli mai mari, lucru care ar merita dacă ar avea şi participare mai mare. Dar ce ne facem dacă mută evenimentul într-un spaţiu unde să intre 200 de oameni dar îşi vor face prezenţa doar 15?
  • A doua variantă ar fi să nu dea crezare Facebook-ului şi să păstreze locaţia actuală. Dar oare nu va fi lipsă de respect faţă de participanţi în cazul în care într-adevăr îşi vor face prezenţa cei 200 anunţaţi? De ce organizatorii nu au acţionat atunci când au văzut interesul crescut pentru eveniment?

Nu aveţi încredere în Facebook.

Acestea sunt nişte întrebări la care doar experienţa îţi poate răspunde (sau un articol de genul celui pe care îl scriu eu acum). Şi cum experienţa mi-a dovedit că niciodată nu participă mai mult de 10% din cei de au dat „join” pe Facebook, recomand ignorarea totală a Facebook-ului în luarea unor decizii de genul ăsta. Evident, Facebook ne poate înşela acum pentru a-mi face mie în ciudă (arătându-ne de fapt nişte date reale) dar nu aş paria pe asta. Dacă aţi făcut cel puţin un Event pe Facebook până acum şi aţi urmărit numărul participanţilor (declaraţi vs. reali) probabil că-mi daţi dreptate.

Promit ca săptămâna viitoare să fac update articolului după ce număr participanţii reali de la „Sibiul de altădată cu Heinz Galter„.

21 Responses to “Nu aveţi încredere în Facebook!”

  1. Balog Alexandru Stefan Răspunde

    buna, si eu organizez evenimente pe fb, important este atunci cand faci un astfel de eveniment sa iei in considerare numai si numai rezervarile telefonice, eu asa fac. O zi faina.

    • Tudor Popa

      eu de multe ori iau in considerare si rezervarile facute pe facebook dar doar rezervarile explicite, nu si "join"urile despre care am vorbit mai sus.

  2. Monica Obogeanu Răspunde

    Daca schimbi titlul din "Nu aveti incredere in Facebook" in "Folositi Facebook see you cap" sunt de-acord see you tine. 😛 Totul tine de organizator. Daca iei in calcul ca daca dai 2000 de invites, o buna parte din ei vor the "join-ul de sustinere", daca testezi see you cateva evenimente, see you aceeasi promovare, poti gasi procentul din join-uri care si vin… atunci poti "avea incredere in Facebook". Stiu pe cineva care the putine invite-uri, see you cap, si pe oricine the join il ia la intrebari, "cati veniti, v-am trecut pe lista, daca nu mai veniti anuntati, s-au terminat locurile." si merge. Sau poti sa-l folosesti doar pt promovare, pt ca invite-ul la un event vine in notificari si stii sigur ca-l vede omul. Atunci dai invite la tot ce prinde si nu te astepti ca numarul de join-uri obtinute sa insemne ceva real. In final e un tool, tine de cel care il foloseste sa-l cunoasca si sa-l foloseasca corect.

    • Tudor Popa

      Iata un exemplu de event la care au fost invitati 2000 de oameni (toti prietenii Stage Muzeu) dar doar 38 au dat "join". https://www.facebook.com/events/139722599520304/ Bine, merge in paralel cu rezervarile (tot pe pagina eventului) dar din cate am vazut cam toti care au dat join au facut si rezervare. Si e full-house deja 🙂

    • Monica Obogeanu

      Pai da, public educat, sigur nu e primul eveniment, lumea stie ca trebuie sa rezerve loc etc. Numarul absolut pe care l-am dat eu inainte nu e relevant, intr-adevar. Cred ca si AIOS, daca de-acum face cateva evenimente si isi mananca timpul sa-l intrebe pe fiecare join-er daca vine, cu cate persoane vine, o sa-i faca pe unii sa zica a, stai ca de fapt nu vin, si o sa invete lumea sa nu mai dea join de sustinere.

    • Tudor Popa

      Atunci cand ai luxul asta (ai cont, nu pagina) poti trimite si mesaje private altfel e putin cam greu. Dar e o idee de "educare" buna care merita luata in seama 😉

  3. Cata Gas Răspunde

    Acestia sunt oameni care sufera de boala "next" . Oriunde apare next, ok sau join inseamna ca trebuie sa apesi cat mai repede pe buton si sa treci mai departe, nu ai tot timpul din lume sa citesti toate amanuntele neinteresante. 😀

  4. raul rual Răspunde

    Foarte profesional articolul, cu exemple si justificari. Asa trebuie. Cu bun simt dar franc.
    Mie mi se pare logic si perfect normal sa nu avem incredere in Facebook.

    • Ce Merita

      Mie nu mi se pare chiar logic sa nu avem incredere in Fb, mai degraba am observat lucrul asta. Articolul e scris pentru a evita unii situatiile de genul celei amintite de Marius Sescu mai sus 🙂

  5. Mitrea Tiberiu Răspunde

    La event-uri nu functioneaza. Dar oamenii chiar tin la relatiile lor cu prietenii pe facebook. Eu nu am mai scris nimanui la multi ani pe facebook de un an incoace. Si anul acesta am primit doar cateva urari S-au suparat foc pe mine :))). Chiar daca nu sunt atenti la ce dau like, oamenii traiesc la intensitate maxima pe facebook 🙂

    • Mitrea Tiberiu

      Am uitat sa precizez, la event-uri in Romania (din experienta mea). Cand faceam event-uri cu LSRS in Danemarca, sa zic ca JOIN erau 130. La event participau 120. Doar cu romani.

  6. Marius Barsan Răspunde

    Interesant, nu m-am gandit pana acum ca cineva crede ca dand „join” sustine evenimentul. Dar na, probabil cultura corporatista are o influenta: atunci cand primesti o invitate la o sedinta, fie o accepti (si te duci!), fie o refuzi (cu comentarii), fie o accepti iar daca intervine ceva si nu mai poti ajunge, o refuzi ulterior.

  7. Feri Răspunde

    Un folkist a organizat un festival folk la Rasnov bazandu-se pe cei 600 de participanti de pe event-ul de pe facebook. S-a gandit el ca 600 inmultit cu o taxa de 30 lei ar putea face un buget sa cheme cativa cantareti consacrati si i-a dat drumul. Rezultat ? vreo 100 de oameni veniti ( maxim) si o gaura de 10.000 lei. Deci clar nu aveti incredere in Facebook, daca acuma il descoperiti prima data 🙂

  8. ghe Răspunde

    sunt de acord total. am impresia ca esti fosrte expus din cauza facebook mai ales daca ai introduse toate datele cu lux de amanunte.

Nu-ti fie frica! Comenteaza: